Brina Vogelnik je začela zbirati gradivo za novi album že pred časom, a so neprijetne okoliščine zamaknile ustvarjalni proces.
Brina je namreč preživela težjo obliko covida in je potrebovala daljšo oskrbo v bolnici. Del te izkušnje lahko slišimo v skladbi Čudno, čudno, pesmi o njenem doživljanju bolezni, ko je rodila medtem, ko je bila v umetni komi. Govori o svetu okrog nje, ki je zares čudno in grozljivo, ko se je prebujala iz kome. Na koncu se slika sestavi in tam nekje jo čaka mali čudež. Če je ta skladba največja posebnost albuma, lahko v ostalih najdemo stične točke s prejšnjimi, s tem, da so ljudske tokrat pretežno ljubezenske, a tudi mistične. Tako recimo v aranžersko najbolj bogati skladbi Vedamec, ki je ljudska pesem iz Rezije, ljuba želi obiskati svojega ljubega, ki živi na planini. A pot je nevarna, v gozdu straši Vedamec, človek, mag, ki se ponoči prelevi v žival in jo kot beli volk zasleduje. Ona kljub vsemu pride na planino in se ima lepo s svojim dragim. Odloči se, da naslednjič ponovno pride. Glasbeno navihana, sicer v ameriško južnjaškem stilu je tudi Rasti, zali fant, kjer ljudska pesem govori o čakanju dekleta na svojega ljubega. Najprej ga čaka, ker je premlad, ko jo doraste se med njima razvije ljubezen, zelo mlada se poročita, dobita otroka, nato gre njen dragi v svet in ona ga spet čaka. V originalni različici njen ljubi umre, bend pa je tragičen konec pesmi omehčal.
Najbolj tradicionalno zveneči sta Očka moj in Lilija in gartroža. V prvi nas Brinin glas spomni na najbolj izpovedne pesmi skupine, z minimalistično glasbeno spremljavo. Gre za ljudsko pesem o mladem fantu, ki je zaljubljen v lepo mlado nuno. On jo želi zvabiti iz samostana na in prosi očeta, da zgradi mlin, vodnjak in cerkev, vendar mlade nune ne spuste iz samostana na prostost. Na koncu pesmi mladi fant lažno da razglasiti svojo smrt. Takrat ga le pride tudi nunica kropit in tako se srečata, objameta in zaplešeta. Pri Liliji in gartroži se Brininem vokalu pridruži Metod Banko, skupaj odpojeta ljudsko ljubezensko pesem o našem Romeu in Juliji.
Čevljar sliši, da njegova ljuba v gradu bolna leži. Ko pride v grad, je že mrtva. Pesem ne pove zakaj, pove pa, da če je umrla zaradi njega, bo tudi on umrl zaradi nje. Pokopljejo vsakega na svojo stran cerkvice. Iz njenega groba zrase lilija iz njegovega vrtnica, zrasteta do vrha cerkvice, kjer se lahko končno objemata.
Poleg že omenjene Čudno, čudno, Brina Vogelnik k albumu prispeva avtorsko pesem Pesem se rodi, razpoloženjska pesem, ki govori o tem, kako napisati pesem. Jo počakati, da sama pride ali o njej razmišljati in jo napisati. Govori tudi o ljubezni, jo počakati ali jo iskati, se ji predati, kljub bolečini, ki lahko sledi. S tematiko (minljive) ljubezni je povezan tudi komad Zelena zavist, sicer prvi singel z albuma, katerega refren je dal tudi naslov albuma.
Pesem je Eka Vogelnik napisala že pred 50-imi leti, a besedilo je vsekakor večno. Zelena zavist je tako še vedno pesem za današnje dni o tem, kako se vsi kažemo na ven lepi, se fotografiramo za družbena omrežja. To je zgodba o mladem paru, ki je ves krasen, v resnici pa sta skregana, izmučena in ločena. Glasba spominja na najboljše popevke slovenske popularne glasbe in steče v lahkotnem ska ritmu. Enako težo ima še eno staro Ekino besedilo v skladbi Revolucija iz sedemdesetih let. Nastala je v času Čilske revolucije in je še danes aktualna. V pesmi se beseda sama nikjer ne pojavi, vendar govori, kaj podira revolucija pred sabo in pušča za sabo. Obstajajo pa ljudje, ki so zamaknjeni v ljubezenske romane, kriminalke in druge odvode in jih revolucija v drugih deželah ne gane. Bend je Revolucija odigral v bravuroznem dubu s soli kitare, violine in pozavne, ki ujamejo duh utesnjenosti. Najbolj aktualno besedilo na albumu pa je Fantek pa spi. Pesem pripoveduje zgodbo o begunskem paru, ki beži od doma, Ves čas sta na poti, skrivata se na vlaku, bežita skozi bodeče žice, dokler ne prideta do morja. Tam pa na obali nepremično leži mokri fantek kot da spi. Eka Vogelnik je besedilo napisala, ko je v časopisu videla fotografijo mrtvega otroka, ki je obležal na obali Lesbosa. Glasba je lirična, Brinin krhek glas pa je odmev bitja, ki ne bo nikoli zapelo in ga na drugi svet popelje zvok violine.
Naslov albuma To je to! lahko interpretiramo kot slovo, poslovilni album ali pa tudi kot odgovor glasbenikov na enolično in pusto ponudbo popularne glasbe, ki ne presega ustaljenih vzorcev besedil, petja in produkcije. Gre še za en poskus prebujanja radovednosti in njenih neskončnih skušnjav, tako v ustvarjalnosti kot v posredovanju, danes vsekakor neobičajnega, v svet, ki mu kraljuje hitra potrošnja in sveta preprostost. Brina s To je to! dokazuje, da so lahko vrednote tudi v glasbi lahko drugačne in da je prava pot samo vztrajnost v pripadnosti, drugačnosti in ljubezni.
To je to! je bil posnet med novembrom 2021 in marcem 2022 v Cosmosonic studijih v Ljubljani. Snemalec je bil Miha Arnuš, pri miksu pa sta poleg njega sodelovala še Blaž Celarec in Nino de Gleria, ki sta tudi producenta albuma. Master je bil narejen pri Krešimirju Tomcu, Tonart, tisk albuma pa pri Silveco Production. Avtorica fotografij na albumu je Nika Hölcl Praper. Posnete so bile v Gradu Fužine, Muzej za arhitekturo in oblikovanje. Druga koža Brine Vogelnik je Things I Miss. Album je oblikokovala Liana Saje Wang. Izvršni producent je Bogdan Benigar.
Brina so:
Brina Vogelnik – glas
Jelena Ždrale – violina, viola, kazu, spremljevalni glas
Urban Turjak – pozavna, spremljevalni glas
Luka Ropret – kitare, ukulele, spremljevalni glas
Nino de Gleria – bas kitare, kontrabas
Blaž Celarec – tolkala, bobni, kongo, klarinet, spremljevalni glas
Gosta na albumu:
Metod Banko – glas (9), spremljevalni glas (3)
Joži Šalej – harmonika (1, 2, 6), spremljevalni glas (1)
Seznam skladb in avtorjev na To je to!
1. Zelena zavist
(b: Eka Vogelnik; g: Brina Vogelnik Saje, Jelena Ždrale, Luka Ropret, Urban Turjak, Nino de Gleria, Blaž Celarec, Eka Vogelnik)
2. Fantek pa spi
(b: Eka Vogelnik; g: Brina Vogelnik Saje, Jelena Ždrale, Luka Ropret, Blaž Celarec, Nino de Gleria)
3. Rasti, zali fant
(b: ljudska, Eka Vogelnik; g: ljudska, Brina Vogelnik Saje, Jelena Ždrale, Luka Ropret, Urban Turjak, Nino de Gleria, Blaž Celarec, Eka Vogelnik)
4. Vedamec
(b: ljudska, Eka Vogelnik; g: ljudska, Brina Vogelnik Saje, Jelena Ždrale, Luka Ropret, Urban Turjak, Nino de Gleria, Blaž Celarec, Eka Vogelnik)
5. Očka moj
(b: ljudska, Eka Vogelnik; g: ljudska, Brina Vogelnik Saje, Jelena Ždrale, Luka Ropret, Urban Turjak, Nino de Gleria, Blaž Celarec, Eka Vogelnik)
6. Revolucija
(b: Eka Vogelnik; g: Brina Vogelnik Saje, Jelena Ždrale, Luka Ropret, Urban Turjak, Nino de Gleria, Blaž Celarec, Eka Vogelnik)
7. Čudno, čudno
(b: Brina Vogelnik Saje; g: Brina Vogelnik Saje, Jelena Ždrale, Luka Ropret, Urban Turjak, Nino de Gleria, Blaž Celarec)
8. Pesem se rodi
(b: Brina Vogelnik Saje; g: Brina Vogelnik Saje, Jelena Ždrale, Luka Ropret, Urban Turjak, Nino de Gleria, Blaž Celarec)
9. Lilija in gartroža
(b: ljudska, Eka Vogelnik; g: ljudska, Brina Vogelnik Saje, Jelena Ždrale, Luka Ropret, Urban Turjak, Nino de Gleria, Blaž Celarec, Eka Vogelnik)
P & C DruGod, 2022